MENU

Makale Başlık 2

Makale Alt Başlık 2
Kategori 2
11 OCAK

Robert Kolej’de 21. Yüzyıl Sanat Programı: Sanat Bölümü Başkanı ve Fotoğrafçılık Öğretmeni Alex Downs ile Sohbet 

“Öğrencilerin, yaşadıkları zamana uyan ve kendi görsel dünyalarına eleştirel yaklaşım kazanmalarını sağlayan görsel eğitime ihtiyaçları var.”

Robert Kolej’in sanat programı zaman içinde nasıl gelişti?

20. yüzyıl sanatı beceri kazanmaya dayalıydı: çizim teknikleri, karanlık oda işlemleri, kil ile çalışmalar, kamera mekanikleri vb. Bunları öğretmek yine önemli, fakat öğrencilerin artık birçok şeyi dijital ortamda bir düğmeye basarak yapabilmeleri nedeniyle, bu becerilerin önceliği azaldı ve onun yerine 21. yüzyıl sanat programlarında kavramlar daha büyük önem kazanıyor. Örneğin dijital karanlık odada bir fotoğraf kompozisyonu yapmak, çeşitli düğmeleri kullanmak demek. Ayrıca yaptığınız çalışmayı geri alıp başka şeyler deneyebilirsiniz. Günümüzde önemli olan, hangi tekniklerin ne zaman kullanılacağını ve seçenekleri bilmek, kendinizi bir sanatçı olarak anlamak, eserlerinizi biçimlendirirken kendinizi ifade etmek. Derslerde daha çok fikirlerden söz ediyoruz çünkü beceriler yeni teknolojiler tarafından sağlanıyor.

Yaşadığımız dünya, yirmi-otuz yıl öncesine göre çok daha görsel. Her gün telefonumuzda binlerce resim görüyoruz. Eskiden öğrenciler bu kadar resimle karşılaşmazdı. Görsel okur-yazarlık önemli oldu: RC öğrencilerine bütün görsel medyayı eleştirel bakışla kullanmaları için ihtiyaçları olan kazanımları nasıl verebiliriz? Öğrenciler bugün de ellerini kullanarak sanat projeleri yapmaya devam ediyorlar fakat başka şeyler de öğreniyorlar.

Halen hangi resim dersleri veriliyor?

Bütün hazırlık öğrencileri Hazırlık Resim dersini alıyorlar, bu ders İngilizce notunun parçası olarak değerlendiriliyor. Hazırlıkta ayrıca, zorunlu kulüp saati yerini tutan ve not verilmeyen Yaratıcı Sanatlar dersi var. AP portfolyoları için üç ders veriyoruz: Çizim, 2 Boyutlu Resim ve Tasarım, 3 Boyutlu Resim ve Tasarım. Bu dersler 12. sınıflara tavsiye ediliyor fakat bazı 11. sınıf öğrencileri de alıyor. 

Robert Kolej gibi rekabetçi bir ortamda öğrencilerin sanat dersi almalarının önemi nedir?

Hazırlık sınıfında öğrenciler sanatın eğitim alabilecekleri bir alan olduğunu keşfediyorlar. Birçoğu ilk kez bir sanat dersinde değerlendirme yapıldığını ve not verildiğini görüyor, ilk kez sanat önemsiz bir yan uğraş yerine bir temel etkinlik oluyor. Çaba göstermeleri gerektiğini fark ediyorlar. Görsel sanat, gittikçe artan sayıdaki öğrenci için bir kariyer seçeneği oluyor. Mimarlık ve pazarlama gibi alanların hepsinde görsel yetkinlik gerekiyor. Sanat da artık fen, matematik, mühendislik ve tarih gibi merkezi bir konuma geldi. Önceki bölüm başkanımız Merril Hope-Brown gerçekten bölümü geliştirmek için büyük çaba harcadı.

Öğrenciler ne tür sanat eserleriyle çalışmalar yapıyorlar?

Deneyebilecekleri türler arasında gravür/baskı/ahşap blok, dijital yazıcılar, resim ve seramik sadece birkaç örnek. Hem teknik hem de geleneksel sanatlarda olanakları arttırmaya devam ediyoruz. Örneğin öğrenci bir eserin resmini çizebilir, 3 boyutlu baskı alabilir ve bir eşini seramikle yapabilir. Öğrencilerin yaşadıkları zamana uyan ve kendi görsel dünyalarına eleştirel yaklaşım kazanmalarını sağlayan görsel eğitime ihtiyaçları var. Öğrenciler kampüste her yıl yapılan sergilerde kendi eserlerini sergileyebiliyorlar.  

Nasıl bir geribildirim alıyorsunuz?

Öğrenciler sanat derslerinden öğrendikleri şeyler arasında tasarım odaklı düşünme becerilerinin en önemlisi olduğunu söylüyorlar. Derslerde eserleri incelemek için yöntemler ve protokoller uyguluyoruz. Mezunlarımızın ifade ettikleri gibi, dikkatle bakmayı ve değerlendirmeyi öğrenmek bir fark yaratıyor. Bunlar doktorlar ve mühendisler için de elzem beceriler. 

2019 mezunu Asrın Sevinç, geçenlerde bana üniversitede yaşadığı bir deneyimle ilgili olarak aşağıdaki yazıyı gönderdi: “Film dalında Okuma ve Kompozisyon dersinde yaşadıklarımdan sonra size özellikle yazmak istedim. Bir filmin iki dakikalık bölümünü kullanılan teknikler açısından analiz etmemiz gerekiyordu. Ben kompozisyonumu yaklaşık iki saatte bitirdim, arkadaşlarım ise günlerce çalıştılar. Profesörüm analizimi çok etkileyici buldu ve bana A++ verdi. RC’deki fotoğrafçılık dersi hayatımda ve bakışım üzerinde büyük etki yaptı. O zamanlar bizi sanayi mahallesine götürüp fotoğraf çektirdiğinizde bunu anlamamıştım, fakat geriye bakınca, sağanak halinde yağmur yağmasına rağmen etrafımıza dikkatle bakmamızı ve bariz olmayanları görmemizi sağlamanızın değerini takdir ediyorum.”

Pandemi sırasında sanat dersleri nasıl yapılıyor?

Bütün Hazırlık öğrencilerine portfolyo içinde malzemeler gönderildi, okulun açıldığı gün evden derslere başlayabildiler. Portfolyoda A-4 boyutunda çeşitli türde kâğıtlar, renkli kalemler, kömür kalemler, fırça ve cetvel vardı. Projelerden bazılarının nasıl yapıldığını anlatan videolar da gösterdik.

Onlar için sanat artık sadece okulda yapılan bir şey değil, hayatlarının bir parçası. Fotoğraflar evde çekiliyor ve öğrenciler aile bireyleriyle daha fazla etkileşim içindeler. Ayrıca, eskiden çöpe atacakları malzemelerle de çalışıyorlar ve belli bir şey için kullanılan bir malzemenin başka bir şeye de yararlı olabileceğini, farklı bir kullanım için yeniden tasarlanabileceğini öğreniyorlar. 

İnternet sitemizde, sitemizi geliştirebilmek ve size daha iyi bir deneyim sunabilmek için Google Analytics çerezi kullanmamıza izin veriyor musunuz? Detaylı Bilgi seçeneğine tıklayarak çerez ayarlarına ve Çerez Politikamıza erişebilir, kullandığımız çerezler ve veri işleme amaçlarımız ile ilgili ayrıntılı bilgiye ulaşabilirsiniz.
DEVAM
REDDET
DETAYLI BİLGİ