MENU

Robert Kolejde Çevresel Sürdürülebilirlik


Sürdürülebilirlik hayatın her alanında önemli bir kavram haline geldi. 2015 yılında Birleşmiş Milletler Genel Kurulu, "herkes için daha iyi ve daha sürdürülebilir bir geleceğe ulaşmak için plan" olarak tasarlanan, birbiriyle ilişkili 17 Küresel Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi belirledi. Bu hedeflere 2030 yılına kadar ulaşılması amaçlanıyor ve çevresel sürdürülebilirlik bunların arasında önemli bir yer tutuyor.

Bu bağlamda, RC'nin çevresel sürdürülebilirliği, bir eğitim politikası olarak benimsemesi ve kampüste barındırdığı birçok hayvan, kuş, böcek, bitki, hayvan ve ağaçlarla paylaştığı doğasına sahip çıkması zorunluluk haline gelmişti. Bu konulara olan ilgi, İngilizce öğretmenleri ve çevre savunucuları Tim Koehn ve Aninne Schneider'in liderliğinde 2017 yılında Çevre Girişimi'ne dönüştü. “RC'deki pek çok şeyde olduğu gibi, girişime katılımım Eyüp Eren Yürek RC 18 adlı bir öğrencinin 2017'de kurmak istediği yeni bir kulüp için danışman olmam için bana gelmesiyle başladı. Açık havada zaman geçirmek, kamp yapmak ve hem ailemle hem de bir izci lideri olarak sırt çantasıyla gezmek, çevreyi önemsemek benim her zaman hayatımın bir parçası olmuştu,” diye hatırlıyor Schneider. “Eren'e yardım edebildiğim için mutlu oldum ve ilk iki yıl çalışmalar RC Çevre Girişimi başlığı altında gelişti. Yavaş yavaş gelişen RC Çevre Girişimi, plastik atıkları azaltmaktan permakültüre ve kampüs biyoçeşitliliğine kadar çevreyle ilgili çeşitli konularla ilgilenen öğrencileri bir araya getiren bir şemsiye kuruluş olan RC Çevre Hareketi (RCEM)’ne dönüşerek ivme kazandı. Pek çok RCEM üyesi, 2017'den bu yana, ortak bahçelerin kurulması ve kompostlama konularında Taner Aksel RC 87 ile bir işbirliği içinde kampüs çapında bir girişim başlatıldı. Bu çalışmalar, kampüs içi satışlarda tek kullanımlık plastik şişelerin yasaklanması ve kampüse dört kovan kurulması gibi birçok projenin başlatılmasına yardımcı oldu.

Okul Müdürü Adam Oliver'ın önderliğinde, önemli organizasyonel adımlar atıldı. 2020-21 eğitim öğretim yılında biyoloji öğretmeni Dünya Önen RC L3 03 ve fizik öğretmeni Stephen Holz'un eş başkanları olduğu bir Çevre Eğitimi Girişimi kuruldu. Aninne Schneider, 2021 sonbaharında eş başkanlık görevini Önen'den devralacak.

Okul, ilk uzun vadeli sürdürülebilirlik planını ortaya koymaya hazırlanıyor. Bu amaçla; RC, 2021'deki Dünya Günü’nde (22 Nisan) Gülin Yücel RC 88 liderliğindeki danışmanlık şirketi Brika Sustainability ile ile sözleşme imzaladı. İlk olarak, öncelikleri ve etkileri belirlemek, uzun vadeli hedefler ortaya koymak ve bir sürdürülebilirlik yönetim sistemi oluşturmak için, öğretmen ve çalışanlardan oluşan bir yönlendirme komitesi, stratejik bir yol haritası geliştirecek. Bu çalışma, Türkiye'de lise düzeyinde türünün ilk örneği olduğu için, çalışmanın diğer okullar için bir rol model olması ümit ediliyor. Böylelikle, Türkiye’de çevre eğitimi ile ilgili tartışmalara katkıda bulunulması, bunun yanı sıra bölgesel ve uluslararası tartışmaları etkilemesi bekleniyor.

Önen ve Holz ayrıca RC Kampüsü'nün habitatlarının sürdürülebilir yönetimi için bir politika taslağı hazırladılar. Bu önemli belge kritik konuları vurguluyor. RC kampüsünün bir megakentin ortasında fiili bir vahşi yaşam sığınağı olduğunu kabul ediyor ve RC topluluğunun “biyoçeşitliliği en üst düzeye çıkaran ve hem insanların hem diğer türlerin de içinde bulunduğu kampüs sakinleri ile ziyaretçilerin uyumlu bir şekilde bir arada yaşamasını sağlayan, canlıları korumaya ve yaşam alanlarını geliştirmeyi hedefleyen sürdürülebilir yönetim uygulamaları,” öne sürer.

Robert Kolej'in birincil işlevi elbette eğitim ve çevre eğitiminde pek çok girişim devam ediyor. İngilizce Bölümü, özellikle lise hazırlıkta daha fazla çevresel konunun nasıl işlenebileceğini araştırıyor. Ayrıca lise 10 müfredatına Doğa ve Çevre Konuları Yazıları adında bir ünite eklediler. Coğrafya ve Tarih bölümleri, müfredatlarını geliştirmek için çevre eğitimi eş başkanları ile birlikte çalışıyor. Tüm öğrenci ve öğretmenleri desteklemek için bir kütüphane rehberi hazırlanıyor. Ayrıca “AP Çevre Bilimi” derslerini seçmeli olarak sunmaya yönelik çalışmalar da var. Ek olarak, öğrenci projelerinin konularının daha çok çevresel konulara kaydırılmasına çabalanıyor.

Kampüsteki habitatlar başlı başına bir eğitim kaynağı. Sürdürülebilir yönetim politikası, tüm okul öğrencilerinin türleri, habitatları ve bir bütün olarak biyosferi sevmeyi öğrenerek mezun olmalarını hedefliyor. Ayrıca, biçme ve budama, ağaç bakımı, malçlama, kompostlama, kediler ve diğer evcil hayvanların sisteme dahil edilmesi, yaban hayatı türlerinin tanımlanması ve kaydedilmesi, böcek öldürücüler, herbisitler, kemirgen öldürücüler ile bakım, gübreleme, yayla bakımı, ortak bahçeler, sarmaşıklar, arılar, çitler ve dekoratif çalı bakımı ve gürültü kirliliği ile mücadele gibi geniş kapsamlı alanlarda en iyi uygulamaları ortaya koyuyor. Bu iyi uygulamalar, RC’nin uzun vadeli sürdürülebilirlik planı tarafından şekillendirilecek eylemlere rehberlik edecek. Tesis Müdürlüğü’nün de birçok projesi var, bunlardan birkaçı: yenilenebilir enerji ile ilgili fizibilite çalışmaları, ek kompost alanlarının kurulması, atıkların ayrıştırılması, dış mekan lambalarının alternatifli olarak aydınlatılması, bir odadan çıkılırken elektrikli aletlerin ve ışıkların kapatılması için ve insanların klimaları enerji tasarrufu ayarında kullanması için hatırlatmaların yerleştirilmesi.

Bir diğer önemli girişim, öğrenciler kampüse döndükten ve ardından tüm sınıflara yayıldıktan sonra lise 9'lar için geçerli olacak olan Yatılılık Yaşamını Zenginleştirme Planı. Plan, yatılı öğrencilere ilgili konularda öğrenme fırsatları sunacak, sosyal ve duygusal iyi oluşlarını destekleyecek, takım olma duygularınıgüçlendirecek ve akademik programın zorluklarını hafifletecek. Temel çıktılar, açık hava eğitiminin yanı sıra kampüste ve İstanbul'da ve çevresinde çeşitli bitki örtüsü ve çevredeki hayvanlar hakkında daha iyi bir farkındalık yaratmaktır. Akademisyenler, STK'lardan uzmanlar ve RC öğretmenleri ile içgörü oturumları da planlanmaktadır.

Derslerin ötesinde; öğrenciler, Sosyal Girişimcilik ve Yenilik Kulübü, Doğa Yürüyüşü Kulübü, İleri Dönüşüm Girişimi ve kampüsteki arı kovanlarıyla çalışan Apis Mellifera Girişimi gibi sürekli geliştirilen ders dışı etkinliklerinde çevre ile ilişki kuruyorlar. Tüm bu muazzam çalışmaların arasında, diğer okulların çevre gruplarıyla ve ilgili kurumlarla işbirliği büyük önem taşıyor. RC halihazırda TÜRÇEV (Türkiye Çevre Eğitim Vakfı), World Wide Fund for Nature Turkey (WWF), Fridays for Future Türkiye (Gelecek için Cumalar Türkiye) ve Permatürk Vakfı ile ortak çalışmalar yapmaktadır. Sürdürülebilir yönetim politikasında belirtildiği gibi, okul ayrıca kampüsteki biyoçeşitliliği araştırmak için ormancılık, botanik ve ekoloji alanındaki araştırmacılarla işbirliği yapmayı planlıyor. Çalışmalar için uzmanların çalıştaylara davet edilmesi, araştırma için alan yöntemlerinin belirlenmesi ve öğrencilerin araştırmalara ve analizlere katılımının sağlanması da planlar arasında yer alıyor. Hiç kuşkusuz, Robert Kolej’de çevresel sürdürülebilirlik konusunda devam eden çalışmalar zorlu olduğu kadar, kritik öneme sahip ve heyecan verici.

İnternet sitemizde, sitemizi geliştirebilmek ve size daha iyi bir deneyim sunabilmek için Google Analytics çerezi kullanmamıza izin veriyor musunuz? Detaylı Bilgi seçeneğine tıklayarak çerez ayarlarına ve Çerez Politikamıza erişebilir, kullandığımız çerezler ve veri işleme amaçlarımız ile ilgili ayrıntılı bilgiye ulaşabilirsiniz.
DEVAM
REDDET
DETAYLI BİLGİ